Een slecht ingerichte werkplek heeft een negatieve invloed op de arbeidsproductiviteit en verhoogt de kans op werk-gerelateerde spierklachten en vermoeide ogen. Door actief na te denken over een ergonomische inrichting van je werkplek kun je eenvoudig enorme verbeteringen realiseren. Dit geldt zowel op de lange termijn voor de gezondheid van de werknemers als de arbeidsproductiviteit op korte termijn. In deze blog kijken we naar wat ergonomie precies is en welke drie maatregelen je kunt nemen om dit te verbeteren.

Wat is ergonomie?

De term ergonomie verwijst naar het creëren van een werkplek die bevorderlijk is voor de fysieke gesteldheid van werknemers. Deze fysieke gesteldheid is een van de factoren die bijdragen aan de arbeidsproductiviteit en verzuim als gevolg van een burn-out of fysieke ongemakken. Daarbij gaat ergonomisch denken verder dan alleen een goede bureaustoel of een bureau aan te schaffen.

Het begint met het bureau

Een van de grootste problemen waar mensen met een kantoorbaan tegenaan lopen is het feit dat ze vaak 40 uur per week achter een computer zitten, op dezelfde stoel en aan hetzelfde bureau. Om ervoor te zorgen dat er een mate van afwisseling mogelijk is, moet je ten eerste een ergonomisch bureau op je werkplek hebben. Dit komt neer op bijvoorbeeld een elektrisch verstelbaar bureau. Zoals de naam doet vermoeden, kun je deze bureaus in hoogte verstellen met een knop. Zo kun je wisselen van zittend naar staand, zonder enige moeite. Ideaal voor de afwisseling, maar let wel op dat zowel je zit- als sta-houding goed is!

Goede computerschermen

Iedere dag werken achter een computer voor lange periodes verhoogt het risico op vermoeide ogen, spanningshoofdpijn, rugpijn en carpaal-tunnelsyndroom. Werknemers en werkgevers kunnen deze fysieke problemen verminderen met ergonomische technieken. Plaats je computerschermen altijd op  minstens 45 centimeter van je ogen, uit de buurt van fel licht en maak gebruik van een anti reflecterend computerscherm.

De juiste bureaustoel

Een bureaustoel die maximale ondersteuning biedt, vermindert de rugklachten die verband houden met het werk aanzienlijk. Om een comfortabele werkomgeving te creëren, moet je een werkstoel kiezen die de boven- en onderrug goed ondersteunt. Een groot kussen in de zitting vermindert eventuele klachten aan je heupen of je onderlichaam. Als je aan uw bureau typt, hou dan je armen in een hoek van 90 graden om de belasting op je rug te verminderen. De meeste bureaustoelen van tegenwoordig zijn prima verstelbaar in hoogte en zelfs in flexibiliteit van de rugleuning.

Pin It on Pinterest